Skip navigation

Ibland ges intrycket att svensk militär i Afghanistan är på plats för att hjälpa gamla tanter över gatan. Idag i Sydsvenskan påpekar Mats Skogkär det självklara, sedan han raljerat över försvarsledningen sedan omställningen från invasionsförsvar inleddes tappat bort sitt uppdrag men funnit en affärsidé:

”Just nu pågår en omfattande reklamkampanj där Pliktverket försöker intressera ungdomar för att göra lumpen. Här lockas med personlig utveckling, en chans att förändra världen, att få arbeta med människor. Skulle man efter värnplikten välja att göra utlandstjänst väntar möjligheten att ”vara en trygghet för civilbefolkningen” och ”se andra kulturer”. 

Att hamna i strid. Skjuta och bli beskjuten. I värsta fall döda eller dödas. Det tycks inte vara en verklighet som längre existerar på det nya försvarets radar. I alla fall inte i dess marknadsföring. 
Bland det första som möter besökaren på Försvarsmaktens hemsida är följande besvärjelse: 
”Förmågan till väpnad strid skiljer Försvarsmakten från andra myndigheter.” 
Tack för påminnelsen.”

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: